Заглавие Случаи Контекст
Заглавие Случаи Контекст
Жизнеописание Митрополита Охридо-Пловдивскаго Натанаила (Автобиографични бележки) 6

… , съ нихъ се прѣмѣсти за такъвъ и Іеромонахъ Манасий въ Велесъ; по-сѣтнѣ, по причина на чума, той отиде въ …

… , чича на сегашниятъ отстѫпникъ отъ православната християнска вѣра — протестантина Иванъ Тонджоровъ. Іер. Манасия ме остави да живѣя и да се храня у тоя учитель, съ годишна заплата 400 гроша, съ задължение да ми прѣподава славянска и Българска граматика, както и другитѣ взаимни училищни прѣдмети. Наедно съ мене дойде отъ Велесъ и Юрданъ Константиновъ Джиновъ, който изпослѣ обра всичкитѣ забѣлѣжителни български рѫкописи, кожани и хартиени, отъ знаменитата библиотека на Прилѣпский монастиръ „…

… даваше на Български езикъ, споредъ желанието на стареца ми Манасия. Тъй слѣдвахме до мѣседъ декемврий, сѫщата година, прѣзъ което врѣме усвоихме доста граматически правила и свободно начнахме да правиме разборъ по етимологията и синтаксата. Но тука ни завидѣ нечистиятъ духъ. Мойтъ другарь Юрданъ Джиновъ, возмечта, че онъ бидейки отъ градско потекло и мѫжъ на 25 години и повече възрасть, а азъ отъ селско — петнадесеть годишно селянче, та го хвана срамъ да седи и да зима уроци съсъ селянче, та затова каза на учителя Николая: “Некямъ да седамъ и да земамъ матими сосъ селянче, ке си идамъ“. И наистина, той на първо число на мѣсецъ Декемврий, сѫщата 1835 година, си отиде въ Велесъ. Азъ останахъ самъ и продължавахъ да уча Славенска граматика и славенски разборъ. Българска граматика се прѣподаваше на всички, но словенски не учеше никой отъ ученицитѣ; синоветѣ на Самоковскитѣ чорбаджии учеха гръцка граматика, на мѣсто словенска.…

… , гдѣто той бѣше се прѣместилъ, както вече казахъ, по причина на чумавата болѣсть въ Велесъ.…

… Слѣдъ пристигането ми въ Прилѣпъ, духовникъ Манасія пригласи отъ Велесъ

… , нито пъкъ въ Велесъ; само въ …

Nathanail_Avtobiografia.xml

Обществената и книжовна дѣйность на хаджи Партения Зографски 1

… налагане западно-българското нарѣчие като книжовно, толкова повече, че такъво течение вече имаше: първитѣ книжовници – Кирилъ Пейчиновичь и Йоакимъ Кърчовски бѣха турили начало на тавъвъ стремежъ. Отъ тая школа сѫ и Кост. Джинотъ отъ Велесъ, Г. Пърличевъ отъ …

L_Dimitrov-Knizovnata.xml